Kalendar događanja


Datum: od Do Prikaži


D'Annunzijeva mučenica / L'olocausta Di D'annunzio, izložba

Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka
12.09.2019 - 29.02.2020

IZLOŽBE

D

Kao uvod u projekt Granice–između reda i kaosa koji Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka provodi
u sklopu programa Doba moći, Europske prijestolnice kulture Rijeka 2020., u Muzeju je postavljena izložba koja tematizira stogodišnjicu D’Annunzijeve okupacije Rijeke 12. rujna 1919. godine.
“Città olocausta” ili jednostavno “Mučenica” D'Annunzijev je naziv za Rijeku. Stoga je na izložbi Grad u doba njegove okupacije (1919.-1921.) predstavljen kroz personifikaciju Rijeke kao žene u onodobnim umjetničkim djelima. Izložba istražuje položaj žene i ulogu ženskog tijela za vrijeme političke nestabilnosti i vojnog konflikta, točnije poistovjećivanje teritorija i nacionalnih granica sa ženskim tijelom.
U talijanskoj međuratnoj političkoj retorici Rijeka kao mjesto iredentističkog interesa (lokacije izvan talijanskog teritorija za koje se vjerovalo da pripadaju Italiji te da je bez njih država nepotpuna; od tal. riječi irredente - neispunjen) zauzima značajno mjesto kao locus regeneracije. Drugim riječima, nastavljajući s devetnaestostoljetnim narativom talijanske regeneracije (Risorgimento) Rijeka postaje mjesto kroz koje Italija može popraviti svoje geopolitičko stajalište. Kroz političke govore Gabriela D’Annunzija grad Rijeka postaje žensko tijelo, a politički, ratni i nacionalni motivi počinju se isprepletati s erotikom, tjelesnošću, ali i nasiljem. Radovi futurističkih umjetnika, pogotovo vođe Filippa Tommasa Marinettija, pokazuju slično prepletanje teritorija, nacionalnosti, rata, erotike i ženskog tijela u kontekstu Rijeke i iredentizma. Istovremeno hrvatski satirični časopis Koprive i riječki talijanski La Vedetta d'Italia, kao i niz propagandnih materijala koriste istu analognu antropomorfiziranu verziju Rijeke, Italije i Jugoslavije. Kroz feminističku i postkolonijalnu prizmu istraživanja izložba prati umjetničku, propagandnu i osobnu korespodenciju vezanu uz Rijeku u to doba.
Izložbom se aludira i na D’Annunzijev odnos prema ženama u njegovu životu koje su nakon okončanja veze s Gabrielom D' Annunzijem bile “fizički i emocionalno iscrpljene”, baš poput grada Rijeke.




Svi programi su podložni promjenama. Svu odgovornost za promjene snose organizatori i Turistička zajednica grada Rijeke nije odgovorna za eventualne promjene u posljednji trenutak.