Najslađa riječka tvornica

Najslađa riječka tvornica Najslađa riječka tvornica

Čokolada i Rijeka? S obzirom na poodavno razgranate trgovačke veze riječkih poduzetnika sa svim stranama svijeta, kojima su mogli nabavljati i kakao, mora da se čokolada u Rijeci pojavila prilično rano. Ipak, prijelomni trenutak te vrste dogodio se osnivanjem velike Riječke tvornice kakaa i čokolade, što je na gradskomu gospodarskom zemljovidu zabilježeno godine 1896.

 


Riječka tvornica kakaa i čokolade je prvi pogon za industrijsku proizvodnju te vrste proizvoda na području Hrvatske. Pogon se nalazio u velikoj trokatnoj zgradi podignutoj uz nekadašnju Via Serpentinu, tj. blizini raskrižja današnje Zvonimirove ulice i Ulice Vinka Benca.

 

Tvornica je na trgovačke police isporučivala čokoladne table, čokoladne bombone, kakao u prahu, tortice, šnite i slične slatke zalogaje. Da bi kupci lakše upamtili njene proizvode, marketinški magovi Tvornice  osmislili su dvije proizvodne marke. To su bile marka Slon i marka Jadran.

 

Čokolade su tako stizale na prodajna mjesta pod imenom Riječka čokolada Slon. Na omotima se našla otisnuta ilustracija s motivom slona, ponekad slonice s tri slonića, što je kupcima trebalo kazati kako im u ruke stiže proizvod posebnog,  egzotičnog podrijetla. Kakao za proizvodnju stizao je u Rijeku iz dalekih krajeva u kojima raste biljka kakaovac i u Rijeci se miješao sa šećerom i mlijekom. Tko je poželio kakao u prahu, da bi ga u svom domu koristio za pripremu ukusnog napitka ili slasnih kolača, mogao je u prodavaonici kupiti okruglu kutiju na kojoj je bio otisnut naziv Riječki kakao Slon ili Riječki kakao Jadran. I neki drugi tvornički proizvodi završavali su u rukama kupaca pod posebnim nazivima. To su bile Riječke tortice i Adria šnite.

 

S obzirom na izražene marketinške sklonosti, ne iznenađuje što je vodstvo Tvornice vrlo mnogo ulagalo u reklamu. Naručena je izrada plakata u boji, na kojima se često mogao vidjeti sugestivan prizor: žene i djecu kako uživaju u čokoladnim zalogajima. Otkud baš žene i djeca, nije teško dokučiti – na djelu su onodobni rodni stereotipi, prema kojima se slatkiši ne smatraju prikladnim zalogajom za prave muškarce. Naručeno je i tiskanje reklamnih razglednica s maštovitim, u neku ruku iznova egzotičnim motivima. Na njima su naslikani šumski patuljci dok pripremaju na vatri kakao napitak, pustinjski razbojnici koji vrebaju karavanu s teretom kakaa, anđeli koji donose u djevojački san velike kutije Riječkog kakaa.

  

Mijenjajući vlasnike, Tvornica je s vremenom promijenila i naziv. Od 1919. do konca svoga djelovanja, 1944. godine, radila je kao Tvornica čokolade Gerbeaud.